Hoe gebruik je een digitale tachograaf?

 Hoe gebruik je een digitale tachograaf?

Een tachograaf is verplicht voor alle commerciële voertuigen. Denk hierbij aan taxi’s, bussen, internationale en nationale vrachtwagenchauffeurs, reparateurs, boodschappenbezorgers, et cetera. De digitale tachograaf is officieel sinds 1 mei 2006 verplicht in alle nieuwe voertuigen. Bijna alle commerciële voertuigen die je nu tegen zult komen, beschikken dus over een tachograaf. Inmiddels volgt er alweer een nieuwe regelgeving waarbij vanaf 21 augustus 2023 alle nieuwe voertuigen van een slimme tachograaf moeten worden voorzien.

Ook voor 1 mei 2006 was er al sprake van een tachograaf. Deze werkte echter analoog en was zeer gevoelig voor manipulatie. Daarom werd er uiteindelijk voor een digitale vervanger gekozen. Bij Webfleet zijn ze gespecialiseerd in telematica oplossingen met een focus op fleet management. Zij hebben de ontwikkelingen op het gebied van de tachograaf dan ook op de voet gevolgd en zien mogelijkheden om hier nog meer gebruik van te maken om zo chauffeurs te ondersteunen en wagenpark efficiëntie te verhogen.

Maar hoe werkt zo’n digitale tachograaf eigenlijk? Welke data wordt er allemaal verzameld?

Wat is een digitale tachograaf?

Een tachograaf is niet groter dan een simpele autoradio. Je kunt deze ook wel zien als de zwarte doos van een vliegtuig. Het registreert alle data tijdens de rit. Dit kan vervolgens gebruikt worden om mogelijke fouten op te sporen, maar ook om rij- en rusttijden te registreren. Dit scheelt een heleboel werk. Bovendien wordt de tachograaf door handhavers gebruikt om na te gaan of de regels worden nageleefd. Zo mogen commerciële chauffeurs niet al te lang achter elkaar rijden en zijn ze verplicht om voldoende rust te nemen. Dit om de veiligheid op de weg te bevorderen. Niet alleen voor de chauffeur zelf, maar ook voor alle andere weggebruikers. Ook kan zo voorkomen worden dat internationale chauffeurs concurreren door veel te lange ritten achtereen te maken.

De rittenregistratie wordt op de persoonlijke bestuurderskaart vastgelegd. Elke bestuurder moet dus over een eigen kaart beschikken. Rijdt er iemand mee? Dan moet deze ook een eigen kaart hebben. Deze kaart wordt vervolgens in de tachograaf geplaatst. Alle gegevens worden vastgelegd en circa een maand bewaard. Voordat de kaart vol is, wordt deze eerst uitgelezen bij het bedrijf. Ook de ondernemer profiteert dus van de gegevens. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eenvoudiger ritten registreren en eventuele fouten opmerken.

Boetes

Een digitale tachograaf is verplicht gesteld. Als deze niet gebruikt wordt, kan daar een fikse boete op komen te staan. Ook bij onjuist gebruik kunnen er boetes worden uitgedeeld. Ook het niet minimaal één keer per 28 dagen uitlezen van de bestuurders pas kan beboet worden. Daarom is het belangrijk dat niet alleen de chauffeur weet hoe de tachograaf werkt, maar dat ook de wagenparkbeheerder precies weet welke regels er gelden en hoe de tachograaf precies gebruikt moet worden.

Ben je nieuw in het gebruik van een tachograaf? Dan zijn er ook verschillende korte cursussen die je kunt volgen om het onder de knie te krijgen. Vaak zijn deze cursussen online. 

admin

Gerelateerd