Webteksten sterker maken? Dit is hoe je dat doet
Webteksten sterker maken? Dit is hoe je dat doet
Webteksten schrijven is tegenwoordig niet alleen meer het opschrijven wat er in je opkomt, er komt veel meer bij kijken. Tegenwoordig moet je er een hele analyse op los laten voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met het creëren van ijzersterke webteksten. Onderdelen van die analyse zijn het op zoek gaan naar de juiste zoekwoorden, maar ook het inzetten van content clusters. Maar, wat zijn content clusters en hoe zorgen die ervoor dat jouw website beter vindbaar is in Google?
Wat is een content cluster?
Wellicht heb je nog nooit gehoord van een content cluster en vraag je je af wat dit is. Content clusters zijn in het leven geroepen om Google beter te laten begrijpen waar je belangrijkste pagina over gaat. Als schrijver of copywriter is enige kennis over dit onderwerp onmisbaar.
Content clusters zijn onderdeel en een versterking van content pillars. Dit is weer een andere term op het gebied van content en webteksten. Een content pillar is een belangrijke pagina en zit hoog in de structuur van een website. Deze pagina heeft begrijpelijke content, straalt autoriteit uit en heeft als doel potentiële klanten aan te trekken die uiteindelijk voor meer omzet zorgen.
Hoe content clusters bijdragen aan ijzersterke webteksten
Content clusters zijn vaak pagina’s met kortere stukken tekst die linken naar een belangrijke pagina (content pillar) van een website. Om de content pillar te versterken, dienen de onderwerpen van de content clusters in relatie te staan tot het onderwerp van de content pillar. Daarnaast is het ook bevorderlijk om vanuit de content clusters te linken naar content pillars. Hiermee laat je Google weten dat dit een belangrijke pagina is met waardevolle inhoud. Bovendien creëer je op deze manier begrijpelijke content over je hele website die bijdragen aan ijzersterke webteksten.
Google heeft als doel om zoekmachinegebruikers snel te voorzien van de beste informatie. Hierbij zijn webteksten gevuld met relevante content over een bepaald onderwerp belangrijk.
Zoekwoorden bepalen
Onderwerpen van content clusters kun je bedenken door erachter te komen waar je doelgroep naar op zoek is. Hiervoor kun je terecht bij zoekmachine Google zelf, door een onderwerp in de typen en onderaan de pagina te kijken waar interesse naar is. Daarnaast zijn er verschillende tools die inzicht geven in onderwerpen waar zoekmachinegebruikers naar vragen. Ook is het belangrijk om niet zelf in te vullen waar zoekmachinegebruikers geïnteresseerd in zijn, maar in plaats daarvan een zoekwoorden onderzoek te zoen.
Hoe meer content rondom een content pillar, hoe beter. Laat Google zien hoe belangrijk deze pagina is door middel van sterke content clusters. Ga voor woorden met voldoende zoekvolume, zodat de kans groter is dat jouw website gevonden wordt.
Rankings: jij blij, Google blij
Het creëren van content clusters rondom een content pillar is niet zo gedaan en kost veel tijd. Als je webteksten gaat schrijven met behulp van content clusters, ben je er zeker van dat je bezig bent met het schrijven van kwalitatieve en waardevolle content. Een gezonde balans tussen de juiste zoekwoorden, content en links naar de content pillar zorgen ervoor dat je de belangrijkste pagina hoger in de Google resultaten brengt. Hiermee kun jij blij zijn met ijzersterke content die jouw website beter vindbaar maakt en is Google blij doordat ze hun gebruikers goed kunnen informeren.