Met je bedrijf op de eerste pagina van Google komen is zo makkelijk nog niet
Je hebt als starter grootse plannen om van jouw business in dit jaar een groot succes te maken. Je kantoor of fysieke shop ziet er uit om door een ringetje te halen en je ziet er zelf modieus en representatief uit om veel klanten te ontvangen. Alleen blijft het tegen alle verwachtingen in akelig stil en krijg je nauwelijks opdrachten om mee aan de slag te gaan. Om kosten te besparen heb je je slimme neefje een flitsende website laten bouwen die naar jouw mening van het scherm spat. Daar kan het dus niet aan liggen dat er maar weinig traffic op je site is. Toch begin je te twijfelen en denk je er over om een SEO bureau in te huren om je site eens goed onder de loep te nemen.
In welke branche je ook zit het is voor ieder bedrijf van levensbelang dat je online goed vindbaar bent met je producten. Toch trappen vooral zzp-ers, starters en kleine bedrijven vaak nog in de val dat ze eerst hun fysieke bedrijf in orde maken en pas aan het eind van het traject ook nog denken aan hun online aanwezigheid. Online first moet voor elke ondernemer de eerste stap zijn die je in je ondernemingsplan naar voren brengt. Het duurt altijd even voordat Google je in de peiling heeft en zodoende jouw bedrijf een positie op internet toekent. Het is belangrijk dat je dit meteen goed aanpakt met de juiste zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.
Webteksten SEO
Veel ondernemers gaan enthousiast aan de slag met hun eigen webteksten. Deze worden vaak door de secretaresse of partner van de ondernemer nog even gescand op tekstfouten. Daarna wordt alles hoopvol online gezet, met de gedachte dat de betreffende website meteen hoog in de zoekresultaten komt. Helaas is over het algemeen niet bekend dat het schrijven van goede webteksten is gebonden aan spelregels. Bij een SEO bureau zitten SEO specialisten die precies weten waaraan een goede online tekst moet voldoen. De zogeheten Search Engine Optimalisation vraagt namelijk deskundigheid en actuele kennis om die optimaal in te kunnen zetten. Het is niet iets wat je er even tussendoor makkelijk bij doet. Als drukke ondernemer heb je hiervoor vaak geen tijd en komt het na de boekhouding op de laatste plaats te staan. Een SEO specialist zet jouw bedrijf echter op de eerste plaats zodat je met goed geschreven teksten bovenaan of op de eerste pagina van Google komt te staan. Natuurlijk zijn er ook andere sites zoals Bing, maar over het algemeen zoeken de consumenten het meest op google als ze een nieuwe aankoop willen doen.
Content
Een SEO bureau en SEO specialist hebben vaak meer kennis in huis dan alleen maar goede webteksten schrijven. Voordat ze beginnen kunnen ze voor jouw business eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek doen. De voor jouw relevante zoekwoorden worden daarna op een professionele manier in de website verwerkt. Daarmee is het werk nog niet klaar. Het is namelijk belangrijk dat je online aanwezigheid onderdeel is van een marketingplan. Hierin staan de doelen die je dit jaar wilt bereiken met je bedrijf. Als dat helder is kun je vervolgstappen maken. Want ook na de lancering van een site moet er regelmatig content geplaatst worden. Dit kunnen teksten, foto’s of video’s zijn. Tevens is het belangrijk dat je bedrijf ook elders genoemd wordt en dat je verhalen door anderen gedeeld worden. Al deze factoren zorgen ervoor dat je als bedrijf steeds beter gevonden word